Onderwijs & arbeidsmarkt

Kennis is de voedingsbodem voor de digitale economie. De arbeidsmarkt van morgen vraagt om het juiste onderwijs, voldoende flexibiliteit en een hoog aanpassingsvermogen.

ICT gaat dwars door sectoren heen. Ons vermogen om ons aan te passen aan de snel veranderende digitale economie is cruciaal om structurele welvaartsgroei te realiseren. Het fundament voor dit vermogen ligt in het basis- en voortgezet onderwijs. Hier vindt de eerste kennismaking plaats met ICT. Daarnaast moeten we zorgen voor een betere aansluiting tussen vervolgopleidingen en arbeidsmarkt en investeren in permanente ontwikkeling van werknemers.

Ons onderwijs moet kinderen optimaal voorbereiden op de digitale economie. Wat Nederland ICT betreft begint dat met het bijbrengen van computational thinking aan leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Daarom pleiten we voor het opnemen van coding in het curriculum: leren programmeren is dé manier om computational thinking te bevorderen.

Kennis is de grondstof van de digitale economie. Om de Nederlandse digitale sector concurrerend te houden, moeten diegenen die daar werkzaam zijn voortdurend hun kennis op peil houden. De uitdaging voor de komende jaren is zorgen dat er voldoende aanbod is van mensen met de juiste kennis en skills.

De mismatch op de arbeidsmarkt in kaart gebracht

De ICT-arbeidsmarkt is complex, divers en sterk in beweging. Dé ICT’er bestaat bovendien niet. Nederland ICT brengt daarom geregeld met onderzoeken de ICT-arbeidsmarkt in kaart. Zo publiceerden we in 2014 als eerste over de mismatch tussen vraag en aanbod aan ICT-personeel.

Ook deden we onderzoek naar de vraag naar ICT-vaardigheden. Het onderzoeksrapport ‘Digitaal Vakmanschap’ laat zien dat de vraag naar ICT-vaardigheden buiten de sector sterk toeneemt. De ICT-arbeidsmarkt wordt steeds meer een arbeidsmarkt voor ICT’ers.

Werkzame ICT'er naar bedrijfstak (Bron: CBS, 2015)

Trendontwikkeling van het aantal (ICT) vacatures, 2011-2015 (2011 Q1 = 100)

“Een digitale economie vraag om mensen met digitale skills. Daarom maken wij ons hard voor meer ICT in het basis en voortgezet onderwijs en versterking van de kwaliteit van het ICT curriculum in het hoger onderwijs.”

Gerelateerd

Maak jij jongeren enthousiast over werken in de ICT?

De komende jaren neemt het aantal onvervulde ICT-vacatures in rap tempo toe. Er zullen niet genoeg goed opgeleide ICT-professionals zijn om aan deze stijgende vraag te voldoen. Het is belangrijk om jongeren in het voortgezet onderwijs enthousiast te maken voor een opleiding en carrière in de ICT. Daarom vragen steeds meer scholen een gastles van ICT-professionals aan via Geef IT Door!

Volgend kabinet moet investeren in digitale kennis en vaardigheden

Deze week bracht het CBS een rapport uit over de relatie tussen digitalisering en werkgelegenheid. De conclusie: “Hoewel er geen definitief antwoord valt te geven op de vraag of door digitalisering en robotisering de werkgelegenheid in de toekomst zal afnemen, kan voor de totale werkgelegenheid vastgesteld worden dat er tussen 2001 en 2015 geen aanwijzingen zijn te vinden voor negatieve gevolgen van het toenemende gebruik van ICT.”

Lotte de Bruijn geeft gastlessen op ds. Pierson College in Den Bosch

Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT, verzorgde in het kader van de campagne Geef IT Door twee gastlessen over werken in de ICT-sector. Dit gebeurde tijdens een speciale beroepenweek op het ds. Pierson College in Den Bosch, waarbij leerlingen zich oriënteerden op hun toekomstige loopbaan. Na afloop van de gastlessen hadden de leerlingen een beter beeld van de mogelijkheden om aan de slag te gaan in de ICT-sector.