Onderwijs & arbeidsmarkt

Kennis is de voedingsbodem voor de digitale economie. De arbeidsmarkt van morgen vraagt om het juiste onderwijs, voldoende flexibiliteit en een hoog aanpassingsvermogen.

ICT gaat dwars door sectoren heen. Ons vermogen om ons aan te passen aan de snel veranderende digitale economie is cruciaal om structurele welvaartsgroei te realiseren. Het fundament voor dit vermogen ligt in het basis- en voortgezet onderwijs. Hier vindt de eerste kennismaking plaats met ICT. Daarnaast moeten we zorgen voor een betere aansluiting tussen vervolgopleidingen en arbeidsmarkt en investeren in permanente ontwikkeling van werknemers.

Ons onderwijs moet kinderen optimaal voorbereiden op de digitale economie. Wat Nederland ICT betreft begint dat met het bijbrengen van computational thinking aan leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Daarom pleiten we voor het opnemen van coding in het curriculum: leren programmeren is dé manier om computational thinking te bevorderen.

Kennis is de grondstof van de digitale economie. Om de Nederlandse digitale sector concurrerend te houden, moeten diegenen die daar werkzaam zijn voortdurend hun kennis op peil houden. De uitdaging voor de komende jaren is zorgen dat er voldoende aanbod is van mensen met de juiste kennis en skills.

De mismatch op de arbeidsmarkt in kaart gebracht

De ICT-arbeidsmarkt is complex, divers en sterk in beweging. Dé ICT’er bestaat bovendien niet. Nederland ICT brengt daarom geregeld met onderzoeken de ICT-arbeidsmarkt in kaart. Zo publiceerden we in 2014 als eerste over de mismatch tussen vraag en aanbod aan ICT-personeel.

Ook deden we onderzoek naar de vraag naar ICT-vaardigheden. Het onderzoeksrapport ‘Digitaal Vakmanschap’ laat zien dat de vraag naar ICT-vaardigheden buiten de sector sterk toeneemt. De ICT-arbeidsmarkt wordt steeds meer een arbeidsmarkt voor ICT’ers.

Werkzame ICT'er naar bedrijfstak (Bron: CBS, 2015)

Trendontwikkeling van het aantal (ICT) vacatures, 2011-2015 (2011 Q1 = 100)

“Een digitale economie vraag om mensen met digitale skills. Daarom maken wij ons hard voor meer ICT in het basis en voortgezet onderwijs en versterking van de kwaliteit van het ICT curriculum in het hoger onderwijs.”

Gerelateerd

Column Lotte de Bruijn: ‘Hokjes’

Digitalisering drukt een stempel op bedrijvenlandschap, concludeerde het CBS onlangs. Dat is geen opzienbarende conclusie natuurlijk. Heb je een beetje ontwikkelde radar voor maatschappelijke trends, dan zullen de onderliggende statistieken je ook niet verrassen. Er zijn nu bijvoorbeeld veel minder winkels die computers, fotocamera’s of software verkopen. Dat zal alles met de opkomst van de smartphone te maken hebben: die is computer, camera en softwarewinkel in één.