Vanaf 1 mei 2017 moeten alle Nederlandse telecomaanbieders voldoen aan de regels van de Wet op het Financieel Toezicht (de Wft). Voor consumenten betekent dit dat er vanaf die datum een aantal extra financiële controles wordt uitgevoerd bij het afsluiten van een mobiel abonnement met telefoon. Zo wordt voorkomen dat klanten een krediet aangaan dat zij mogelijk niet kunnen betalen. Onderstaand vind je een Q&A met meer uitleg over deze nieuwe regels:

Voor wie gelden deze regels?

Alle consumenten die een telefoon (van meer dan €250,-) in maandelijkse termijnen afbetalen, moeten een inkomens- en lastentoets invullen. Ook wordt het krediet geregistreerd bij het BKR. Een telefoon op afbetaling kopen is volgens de wet hetzelfde als een krediet afsluiten.

Deze regels gelden voor alle telecomaanbieders die abonnementen in combinatie met een toestel leveren. Het gaat daarbij om een toestel dat met gespreid betalen aangeboden wordt aan de consument.

Wat is een inkomens- en lastentoets?

Een inkomens- en lastentoets is een berekening van de kredietruimte van een consument. Het doel van de toets is overkreditering te voorkomen. Bij deze toets wordt bij alle aanbieders aan de klant informatie gevraagd over zijn gezinssituatie, netto maandinkomen en woonlasten (maandelijkse huur of hypotheeklasten).

Op basis van deze gegevens en eventuele andere geregistreerde kredieten bij BKR wordt een maximale kredietruimte berekend. De sector heeft deze afspraken vastgelegd in de Telecomkredietcode. Deze code heeft voornamelijk als doel dat de inkomens- en lastentoets bij elke telecomaanbieder hetzelfde resultaat geeft indien dezelfde gegevens worden ingevuld. Aanbieders gaan vertrouwelijk om met de informatie die zij van klanten ontvangen. Deze informatie wordt door de aanbieders alleen gebruikt om de kredietruimte te berekenen.

Welke gegevens moet ik hoe aanleveren?

Als u een telefoon met een waarde van meer dan €250,- in termijnen wilt afbetalen, moet u een inkomens- en lastentoets invullen. Hiervoor moet u naar waarheid uw gezinssamenstelling, uw maandelijkse netto inkomen en uw woonlasten (maandelijkse huur of hypotheeklasten) zelf opgeven. Uw aanbieder kan achteraf vragen de gegevens te bewijzen. Bij kredieten boven de €1000,- moet een klant wel bewijsstukken overleggen.

Wat is een BKR-registratie?

Alle telefoonkredieten van meer dan € 250,- worden geregistreerd bij het BKR. Dit is eenzelfde soort registratie als bijvoorbeeld om rood te kunnen staan bij de bank. Registraties van kredieten blijven tot vijf jaar na beëindiging van het contract in het systeem van het BKR staan. Als de klant de telefoon heeft afbetaald, is het krediet afgelost. In de BKR-registratie komt dan te staan dat het krediet is beëindigd. Meer informatie staat ook op www.bkr.nl.

Wat als ik geen inkomens- en lastentoets wil invullen of een BKR-registratie wil?

Indien u geen inkomens- en lastentoets wilt invullen en u wilt geen BKR-registratie dan kunt u of een toestel in één keer betalen, of een toestel van €250,– of minder kopen. U kunt ook alleen een telefoon abonnement (sim only) nemen zonder telefoon. Een dergelijk abonnement is geen krediet.

Elke aanbieder is verplicht om een inkomens- en lastentoets af te nemen als een klant een telefoon op afbetaling wil kopen met een waarde van meer dan €250,-.

Relevante links