19 september 2017

Ruim driekwart van de jongeren heeft smartphone niet goed beveiligd

Ruim driekwart van de jongeren heeft smartphone niet goed beveiligd

Slechts 1 op de 5 jongeren heeft zijn smartphone zodanig beveiligd dat hij bij diefstal onbruikbaar te maken is. Hierdoor loopt bijna 80% van de jongere smartphonebezitters (16 t/m 25 jaar) het risico dat persoonlijke gegevens na diefstal op straat belanden. Recent onderzoek laat zien dat jongeren het wel belangrijk vinden dat hun bestanden en gegevens niet zichtbaar zijn voor dieven. Als partner van de ‘Boefproof’-campagne roept Nederland ICT, samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie en partijen uit de telecom- en ICT-sector, dan ook op mobiele apparaten ‘Boefproof’ te maken.

Blokkeerfunctie

Boefproof is het activeren of installeren van een anti-diefstal functie op een mobiel apparaat, waardoor deze op afstand te blokkeren is. Boefproof activeren is heel gemakkelijk, hierdoor wordt het gestolen apparaat waardeloos voor dieven en hebben ze geen toegang tot mail, foto’s en vertrouwelijke documenten. Dit zorgt er ook voor dat van afstand nog wel bestanden, waaronder foto’s, veilig zijn te stellen. Denk hierbij aan een functie zoals ‘vind mijn smartphone/tablet’ en speciale anti-diefstal software.

Samenwerking

Bij de ‘Boefproof’-campagne wordt door het ministerie van Veiligheid en Justitie nauw samengewerkt met bedrijven uit de ICT- en telecomsector: Microsoft Nederland, Samsung Electronics Benelux, Apple Inc., Dell Nederland, HP Netherlands, Sony Mobile Communications, Huawei Technologies B.V., KPN, T-Mobile Netherlands B.V., Ziggo Nederland B.V., Vodafone Netherlands en Tele2 Nederland.

Deze bedrijven spannen zich er zoveel mogelijk voor in dat klanten hun mobiele apparatuur Boefproof kunnen maken en brengen dit ook nadrukkelijker onder de aandacht bij hun klanten. Het ministerie van Veiligheid en Justitie verspreidt via de landelijke Boefproof-campagne preventietips via radiospots, social media en Facebook om zo het gebruik van de beveiligingsmogelijkheden extra te stimuleren. De campagne speelt vooral in op het onprettige gevoel dat ontstaat bij de gedachte dat dieven bij je persoonlijke gegevens kunnen. Deze emoties worden in beeld gebracht, met als hoofdboodschap: Maak je smartphone/tablet/laptop waardeloos voor dieven.

Onderzoek

Jongeren geven aan dat als ze hun smartphone kwijtraken ze zich vooral gestrest en geïrriteerd zouden voelen. Bekijk voor meer informatie over dit onderzoek deze factsheet.

Ga naar www.boefproof.nl voor meer informatie over hoe smartphone, tablet en laptop Boefproof te maken zijn.

Bron: Rijkoverheid.nl

mm
Nederland ICT Redactie info@nederlandict.nl (0348) 49 36 36

Gerelateerd