14 september 2018

Europees Parlement stemt voor aanpassing online auteursrecht

EUROPA

Het Europees Parlement heeft deze week gestemd over de nieuwe Europese auteursrechtwet. De meerderheid stemde voor een aanpassing van het online auteursrecht. De richtlijn is controversieel, omdat ze een ongewenste ‘linkbelasting’ en een ‘uploadfilter’ introduceert, en daardoor afbreuk doet aan het eCommerce Directive dat een bescherming biedt aan hosters en platformen. Door deze bescherming aanzienlijk te verminderen zal innovatie moeilijker worden.

Artikel 11 en 13

Nederland ICT ziet vooral de artikelen 11 en 13 als bedreiging. Artikel 11 is bedoeld om online uitgevers geld te laten verdienen, door licentiegeld te vragen wanneer platformen zoals Google en Facebook naar hun verhalen linken. Het zou ook mogelijk zijn om linken via een eenvoudige technische ingreep te voorkomen. Het artikel beperkt de mogelijkheid om te ‘quoten’ enorm. Artikel 13 vereist dat websites zoals YouTube en Facebook, die door gebruikers geüploade inhoud aanbieden, pro-actief voorkomen dat auteursrechtelijk materiaal wordt gedeeld. De grotere platformen hebben al zo’n filter, kleine opkomende platformen krijgen nu de verplichting om zo’n filter aan te schaffen. Voor micro-organisaties is er een uitzondering.

Lees hier ook ons eerdere bericht waarin wij een aantal (onbedoelde en) ongewenste neveneffecten van het instellen van een algemeen filter op een rij hebben gezet.

Netto effect

Het EP bestendigt door deze richtlijn de grotere platforms in hun voorsprong. Voor kleine en innovatieve (veelal Europese) bedrijven is het kostbaar om aansluiting te vinden, je moet nu eerst licenties gaan betalen voor vrije content of je moet een duur filter gaan aanschaffen als je aan user generated content doet.

Vervolg

In de volgende stap, de zogenaamde trialoog, wordt de richtlijn definitief vormgegeven door de Raad, de Commissie en het Europees Parlement. Daarna zal de richtlijn na een finale stemming eind 2018/begin 2019 door de lidstaten in nationale wetgeving worden omgezet. Hoe de wetgeving er uiteindelijk zal uitzien is dus nog onzeker, en kan bovendien per land verschillen. Nederland ICT maakt zich sterk om de Nederlandse implementatie zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de huidige NTD (Notive en Takedown) regeling en de huidige aansprakelijkheidswetgeving voor intermediairs.