15 april 2015

Duizenden jongeren krijgen les in voorkomen van telefoonschulden

TELECOM, INFRASTRUCTUUR

De Phone Challenge workshop is ontwikkeld door Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) in samenwerking met de mobiele telecomoperators (verzameld in Nederland ICT) en wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De workshop is onderdeel van het project Budget Challenge voor het mbo, waarvoor eerder workshops werden gegeven over het voorkomen van schulden in het algemeen. Tientallen medewerkers van de telecomoperators Vodafone en KPN gaan de komende weken aan de slag als gastdocent op mbo’s door het hele land.

Thea Hazel-Stals, directeur van WWJB: “Het is fantastisch om te zien dat de telecomoperators jongeren helpen verstandiger om te gaan met hun smartphone. Aanleiding voor deze speciale les is dat uit eerder onderzoek is gebleken dat twee vijfde van de jongeren wel eens de maandelijkse bundel van zijn of haar mobieltje overschrijdt. De Phone Challenge Workshop gaat in op telefoongebruik en bijbehorende kosten, één van de oorzaken van schulden onder jongeren.”

“De telecomsector heeft de afgelopen jaren veel maatregelen genomen om klanten – jong en oud – meer grip te geven op de kosten van hun mobiele telefoon”, zegt Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT. “Voor de Phone Challenge hebben de operators hun kennis daarover samen met Weet Wat Je Besteedt verwerkt in een les die mbo-leerlingen aanspreekt. Hiermee geven we hen de handvatten om hun mobieltje slimmer te gebruiken en vervelende verrassingen te voorkomen.”