20 april 2017

Bestuurslid pleit in Kamer voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Bestuurslid pleit in Kamer voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Ernst-Jan Stigter (Microsoft), portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt hield vorige week in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer een pleidooi voor het verplichten van digitale geletterdheid in het onderwijs. Hij benadrukte daarbij de noodzaak en de urgentie van aanpassingen van het curriculum.


Stigter was als portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt van het bestuur van Nederland ICT uitgenodigd om de visie van de ICT-sector te geven op herziening van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. Nederland ICT wil dat digitale geletterdheid een vast onderdeel wordt van het curriculum. Hieronder vallen computational thinking, basiskennis van ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden. Stigter benadrukte dat dit geen doel op zich is, maar een middel om de leerlingen van nu voor te bereiden op een toekomst waarin alle beroepen vragen om begrip van ICT.

Het belang van digitale geletterdheid wordt breed gedeeld, maar het tempo waarop de vernieuwing van het curriculum nu gaat is te traag. Binnen Europa loopt Nederland nu al achter. Stigter riep de politiek daarom op tot meer ambitieuze doelstellingen op dit vlak.

De complete hoorzitting is hier terug te kijken. Hieronder een fragment van het pleidooi van Stigter.

 

hghghh
mm
Nederland ICT Redactie info@nederlandict.nl (0348) 49 36 36

Gerelateerd

Maak jij jongeren enthousiast over werken in de ICT?

De komende jaren neemt het aantal onvervulde ICT-vacatures in rap tempo toe. Er zullen niet genoeg goed opgeleide ICT-professionals zijn om aan deze stijgende vraag te voldoen. Het is belangrijk om jongeren in het voortgezet onderwijs enthousiast te maken voor een opleiding en carrière in de ICT. Daarom vragen steeds meer scholen een gastles van ICT-professionals aan via Geef IT Door!

Volgend kabinet moet investeren in digitale kennis en vaardigheden

Deze week bracht het CBS een rapport uit over de relatie tussen digitalisering en werkgelegenheid. De conclusie: “Hoewel er geen definitief antwoord valt te geven op de vraag of door digitalisering en robotisering de werkgelegenheid in de toekomst zal afnemen, kan voor de totale werkgelegenheid vastgesteld worden dat er tussen 2001 en 2015 geen aanwijzingen zijn te vinden voor negatieve gevolgen van het toenemende gebruik van ICT.”