20 april 2017

Bestuurslid pleit in Kamer voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Bestuurslid pleit in Kamer voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Ernst-Jan Stigter (Microsoft), portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt hield vorige week in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer een pleidooi voor het verplichten van digitale geletterdheid in het onderwijs. Hij benadrukte daarbij de noodzaak en de urgentie van aanpassingen van het curriculum.


Stigter was als portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt van het bestuur van Nederland ICT uitgenodigd om de visie van de ICT-sector te geven op herziening van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. Nederland ICT wil dat digitale geletterdheid een vast onderdeel wordt van het curriculum. Hieronder vallen computational thinking, basiskennis van ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden. Stigter benadrukte dat dit geen doel op zich is, maar een middel om de leerlingen van nu voor te bereiden op een toekomst waarin alle beroepen vragen om begrip van ICT.

Het belang van digitale geletterdheid wordt breed gedeeld, maar het tempo waarop de vernieuwing van het curriculum nu gaat is te traag. Binnen Europa loopt Nederland nu al achter. Stigter riep de politiek daarom op tot meer ambitieuze doelstellingen op dit vlak.

De complete hoorzitting is hier terug te kijken. Hieronder een fragment van het pleidooi van Stigter.

 

hghghh
mm
Nederland ICT Redactie info@nederlandict.nl (0348) 49 36 36

Gerelateerd

Column Lotte de Bruijn: ‘Hokjes’

Digitalisering drukt een stempel op bedrijvenlandschap, concludeerde het CBS onlangs. Dat is geen opzienbarende conclusie natuurlijk. Heb je een beetje ontwikkelde radar voor maatschappelijke trends, dan zullen de onderliggende statistieken je ook niet verrassen. Er zijn nu bijvoorbeeld veel minder winkels die computers, fotocamera’s of software verkopen. Dat zal alles met de opkomst van de smartphone te maken hebben: die is computer, camera en softwarewinkel in één.